17 Mar 2016

The Favourite of Morgane Choppinet, copywriter BBDO

"Ik hou van simpele ideeën. Misschien omdat ik zelf ook een beetje simpel ben. Maar dat zit bij ons dan ook in de familie. Niets frustrerender dan een idee duizend keer te moeten uitleggen aan tafel. Waarna mijn moeder na een tijd gewoon knikt en mij een traag schouderklopje geeft.

Neen. Geef mij maar een goed simpel idee. Ook al zijn die net het moeilijkste te vinden. Zo’n idee waar zelfs geen uitleg bij nodig is. En het bijna onmogelijk lijkt dat nog niemand anders er mee is afgekomen. Toch even Googlen... Zo’n ideeën schudden mij wakker. Want ze geven mij even het gevoel dat alles wel nog mogelijk is in de reclame. 

En dat gevoel had ik dit jaar helemaal toen ik de Re-born to be alive radiospot van Duval Guillaume voor het eerst hoorde. Ik werd er stil van. Zo simpel. Juist. En zo goed. Ik was meteen jaloers. Ik geef toe, na de stilte heb ik gevloekt. Maar niet hard hoor."

"J’aime les idées simples. Peut-être parce que je suis un peu simplette. Mais c’est typique chez nous dans la famille. Il n’y a rien de plus frustrant, à table, que de devoir expliquer mille fois une idée. Et de recevoir de ma mère, hochant la tête, une petite tape sur l’épaule …doucement.

Non, vivement les idées simples. Bien qu’elles soient justement les plus dures à trouver. Une idée qui n’a pas besoin d’explication. Unique et nouvelle, à laquelle personne d’autre n’a jamais pensé. Euh…Vite vérifier sur Google quand-même … Ces idées me boostent. Elles me donnent la sensation que tout est encore possible dans le l’univers de la pub.

Et ce sentiment je l’ai vécu très fort quand j’ai entendu pour la première fois le spot radio ‘Re-born to be alive‘ de Duval Guillaume. J’en étais paf. Un moment de silence. Tellement simple. Tellement juste. D’emblée j’étais verte de jalousie. J’avoue, qu’après le silence, j’ai juré. De tout mon coeur."

​Agency: Duval Guillaume

Executive Creative Director : Veronique Sels / Koenraad Lefever / Dries De Wilde 

​Art Director : Ad Van Ongeval 

Copywriter : Jeremie Goldwasser 

Account Director : Elke Janssens 

Account Manager : Jef Leysen 

Account Executive : Tine Van Hasselt 

Radio Producer  : Toon Jansegers, Raygun 

Sound Engineer : Menno Van Riet/Mathieu Grillo, Raygun